en-Hur ser din mask ut?

11/04/2018

Våra masker hänger till stor del ihop med våra försvar och delpersonligheter. Även masker skapas under uppväxten, samt i det vuxna livet för att inte visa vår sårbarhet och inre känslor.  Många människor har svårt att visa vem de egentligen är för andra, vissa visar det för enstaka, andra visar inte sitt inre för någon eller knappt ens för sig själv.

Denna övning sker i två steg. Du ska få börja med att rita upp en tom maskeradmask eller tomma glasögon på två olika papper. På det ena pappret skriver du överst "Vad min mask visar utåt" och på det andra pappret skriver du "vad jag döljer bakom masken"

På pappret med vad min mask visar utåt börjar du att i masken skriva ner ord på hur du beter dig inför din omgivning. Det kan vara ord som stark, påhittig, kul, alltid glad, självsäker, tuff, modig eller gnällig etcetera. Skriv ner alla ord som kommer till dig om hur du framstår till din omgivning.

När du fyllt i masken klart svarar du på två frågor. Skriv ner den första frågan "Hur agerar du för att andra skall tro att din mask är sann?" Svara på denna och skriv sedan ner nästa fråga "Vad hoppas du att andra ska tro om dig?" Svara ärligt även på denna och ta sedan papper nummer två när du känner dig färdig med din utsida.

Du gör likadant i masken du ritat som visar vad du döljer bakom masken. Fyll i de känslor och uppfattningar som du har som du inte visar för någon eller för väldigt få. Exempel kan vara värdelös, ledsen, nedstämd, avundsjuk, avsky, dålig självkänsla, oälskad, orolig etcetera. Svara ärligt på allt du känner inombords. När du fyllt i masken skriver du ner första frågan "vad är du rädd för, vad vill du inte att andra ska se?" och svarar på denna. Nästa fråga är "Hur agerar du för att andra inte ska se bakom masken?". Du svarar även på denna.

När du gjort dina båda papper klara ser du över dina svar du skrivit ner och reflekterar över varför du kan ha skapat denna mask. Det finns en meditation som heter delpersonlighet som du kan använda för att börja släppa på din mask. Innan du gör meditationen fundera på vilken del av dig som du vill undersöka exempelvis att jag alltid ska vara duktig eller varför jag är för snäll, arg etcetera. Att du ska få reda på hur symtomet har uppkommit är meditationens syfte.