Vad är stress och hur kan jag förebygga?

Stress är egentligen en livsviktig reaktion i kroppen som sätter i gång olika stresshormoner för att ge dig extra kraft och energi.
​För urtidsmänniskan var stress ett sätt att uppfatta fara. Kroppen och alla sinnen sattes i alarmberedskap för att kämpa eller fly, och för att överleva. 
I vårt samhälle idag skapas den mesta av stressen av vår egen tankeverksamhet t.ex av känslan av otillräcklighet. Kroppen har svårt att veta skillnad på tankar och verkliga fysiska faror, därför skapas samma kroppsliga reaktioner som för urtidsmänniskan.

När stress infinner sig så reagerar kroppen genom att anpassa sig genom bland annat att blodtrycket höjs, hjärtat slår fortare, lungorna vidgas för att kunna ta mer syre, musklerna spänns, kroppens återuppbyggnadsprocess sätts på sparlåga, blodet blir mer trögflytande för att vi inte ska förblöda vid eventuell skada och matsmältningssystemet går på sparlåga

Normalt så återställer sig kroppen efter en stressituation. Men när vi ständigt aktiverar vårt stresssystem och inte får tillräcklig återhämtning emellan desto längre tid kan det ta att balansera kroppen igen. I värsta fall kan långvarig stress leda till utmattning som kan ta år att läka.
Kroppen kan också reagera med en mängd olika sjukdomstillstånd som förkylning, inflammationer, hjärt- och kärlsjukdomar, depression, tarmsjukdomar, ökad risk för diabetes och ökad risk för cancer m.fl. Stress kan också skapa brist på vitaminer och mineraler. 

Om du känner dig stressad så är det absolut inte kört! Du kan lära dig att hantera din stress. Det första du kan göra är att reflektera över när, var och hur stressen uppkommer så att du lär dig känna igen dina signaler. och framförallt hur din kropp reagerar när du blir stressad.
Om du har en inre psykiskt stress som du brottas med kan den viktigaste faktorn för att förebygga sjukdomar vara att ändra ditt livsmönster. Det kan vara ett led i att försöka få bort grundorsaker till din stress.

Meditation, yoga och andningsövningar är enkla och mycket effektfulla medel.
Fokusera på andningen när stressen kommer, ta 3 djupa andetag. 
Mindfulness är en bra praktisk metod du även kan använda dig av för att motverka stress när den uppkommer.
​Se till att få ordentligt med sömn
Sök glädje och skratt i vardagen. 
Se till att ha lugn och ro när du äter och ät mat med bra näring.
Att vistas i frisk luft och i naturen skapar harmoni och gör det lättare att slappna av.
Se till att omge dig med positiva männsikor, undvik dem som är negativa och tar din energi.
Ta hand om dig själv

Du undviker stress genom ökad självkännedom
och att du aktivt tar ansvar över ditt liv!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln